شاید کلیشه و تکراری به نظر برسد، اما در مبحث ارتباطات، هر عــکس می تواند هزاران ناگفته در خود داشته باشد. ما امروزه به وضوح شاهد رشد فزاینده ارتباطات عــکسی هستیم که از طریق محتوای اینترنتی و رسانه های اجتماعی صورت می پذیرند. به عنوان شاهدی بر این مدعا، کافی اســت نگاهی به شرکت اسنپ (کمپانی مادر اسنپ چت) بیندازید. این شرکت با market valuation یا ارزشگذاری بازار بالغ بر ۲۵ میلیارد دلاریش، پای خود را از انتظارات بالایی که از آن می رفـــــت نیز فراتر گذاشت. کاربران و سرمایه گذاران، علی الخصوص نسل های جوانتر به طور روزافزونی بیشتر و بیشتر به ارزش ارتباطی عــکــس هـا پی می برند و طریقه ارتباطی آنها نیز مطابق با این ادراک تغییر کرده اســت.

اما همه اینها به این معنی نیست که ارتباط عــکسی چیز تازه ای اســت؛ بلکه فقط به نظر می رسد که امروزه تحولی را در این عرصه شاهد هستیم. در واقع، اولین طریقه های ارتباطی، عــکسی بودند. نقاشی های موجود در غارها که جزو اولین رد پاهای بشر به حساب می آیند، یا ویژگی های خاص الفبای عــکسی را در نظر بگیرید. اینکه انسان ایجاد ارتباط با همنوعان خود را با طریقه های ارتباطی سرراســت ترِ عــکسی آغاز کرد بی دلیل نیست و امروزه ما بیشتر از مزایای این نوع از ارتباط آگاهی پیدا کرده ایم. به عنوان مثال، علائم راهنمایی و رانندگی را در نظر بگیرید؛ مغز شما از این علائم در کمتر از ربعی از ثانیه رمزگشایی می کند، در حالیکه خواندن و درک یک جمله متنی به ۲۴ برابر زمان بیشتری نیاز دارد.

تحقیقات نشان می دهند که دامنه توجه ما فقط هشت ثانیه اســت که در قیاس، یک ثانیه کمتر از دامنه توجه ماهی قرمز اســت. از نظر اطلاعات ورودی، ۹۰ نسبت اطلاعاتی که مغز پردازش می کند عــکسی هستند، به علاوه تخمین زده می شود که چیزی نزدیک به ۶۵ نسبت فراگیران، فراگیران بصری باشند (از طریق حس بینایی بهتر یاد می گیرند). در همین حین، تفریحات مدرن نیز چنان مخاطبان را عادت داده اند که انتظار دارند که شاهد تغییرات سریع و اســتمرار جریان اطلاعات باشند. به عنوان مثال، فیلم های اکشن امروزی در مقایسه با ۳۰ ســال قبل به طرز جنون آمیزی پرشتاب هستند؛ تغییر مداوم زاویه دوربین و روایت همزمان چندین داســتان فرعی در زوایای مختلف تبدیل به جزء ذاتی این فیلم ها شده اســت. اگر این فیلم ها را با فیلم های قدیمی مقایسه کنید، فیلم های قدیمی کُند و حتی خسته کننده به نظر می رسند.

درسی که در اینجا برای کسب و کارها و برندها وجود دارد این اســت که اگر به دنبال ایجاد تعامل حقیقی هستید، باید به مخاطب خود آیتم ها و محتواهای جذاب عــکسی ارائه کنید. این برای افرادی که در حوزه فطریقه یا بازاریابی فعالیت می کنند به شکل خاصی اهمیت دارد، چرا که تعامل، محرک تبدیل (conversion) اســت. در مبحث تبلیغات نیز اســتفاده منسجم از روایتگری عــکسی می تواند این امکان را برای شرکت فراهم کند تا واکنش های عاطفی مورد نظر خود را با سرعت هرچه تمام تر دریافت کند. برندسازی با آیتم های عــکسی یکپارچه و منسجم موجب می شود که برند به واسطه سرنخ های عــکسی خاص خود فوراً قابل تشخیص بوده و جای خود را در ذهن مخاطب باز کند. این نیز به نوبه خود فرصت خلاقیت و ایجاد پیچیدگی های بیشتر برای دریافت واکنش عاطفی از مخاطبان را ایجاد خواهد کرد.

علاوه بر این، ارتباط عــکسی زبان-محور نیست. در نتیجه، تمرکز بر یک رویکرد عــکسی برای کسب و کارهای بین المللی می تواند مزایای متعددی را به ارمغان بیاورد. چنین برنامه ای نه تنها آنها را قادر می سازد تا ارتباط موثرتری با بازارهای جدید برقرار کنند، بلکه هزینه های ترجمه را کاهش می دهد، ارتباطات را هماهنگ و یکپارچه می کند و باعث تسریع روند مدیریتی می شود. انعطاف پذیری طریقه های ارتباط عــکسی باعث می شود که سرمایه گذاری روی آنها، یک سرمایه گذاری پربازده و ارزشمند به حساب بیاید.

همانطور که امروزه شاهد آن هستیم، عادت های مصرف کنندگان حاکی از درک و علاقه آنها نسبت به ارتباط عــکسی اســت و کسب و کارها نیز باید به همین نکته توجه کنند. اســتفاده از ارتباطات عــکسی در همه ابعاد مزایای متعدد و دو یا چندجانبه ای دارد. ما در دورانی زندگی می کنیم که مردم انتظار دارند و به این عادت کرده اند که توجه شان از طریق عــکــس هـا جذاب و خاص جلب شود. کسب و کارها باید از گذشته درس بگیرند و یافته های خود را بر مخاطبان امروز اعمال کنند. بدون شک، نتایج حاصله حیرت انگیز خواهند بود.

 

جدیدترین و داغترین مطالب دنیای جالب تکنولوؤی ها در سایت توما
مطالب گوناگون از از اخبار دنیای وب و تکنولوژی

نوشته قدرت عــکــس هـا و ارتباطات عــکسی اولین بار در مجله آنلاین توما. پدیدار شد.

اشتراک در شبکه اجتماعی

گوگل پلاس فیسبوک تویتر لینکدین دیگ کلوب فیسنما