در دنیایی که ظاهراً توسط کسب و کارهای اینترنتی فاقد شخصیت انسانی فتح شده اســت، شهرت شما در اینترنت چقدر اهمیت دارد؟

اگر صاحب یک کسب و کار کوچک هستید، باید به خوبی با مفهوم و اهمیت «شهرت» آشنایی داشته باشید. افرادی که کسب و کارهای فیزیکی را اداره می کنند نیز به خوبی می دانند که نظر تک تک مشتریان چقدر برای پیشرفـــــت کسب و کارشان اهمیت دارد.

در عین حال، شهرت همیشه اهمیت دارد و شهرت شما در اینترنت می تواند به شکست یا موفقیت کسب و کارتان بینجامد.

اما چگونه می توانید شهرت اینترنتی خود در دنیای بازاریابی دیجیتال را افزایش دهید؟ بیایید با هم به سه مولفه اصلی ایجاد شهرت مثبت در اینترنت نگاهی بیندازیم و ببینیم که کسب و کار کوچک شما چگونه می تواند در اینترنت برای خود اعتباری دست و پا کند.

 

تولید محتوا

در همین ابتدا به این نکته حیاتی توجه کنید که همه آیتم های محتوایی مثل هم نیستند و اولین گام موثر برای کسب اعتبار در اینترنت، تولید محتوای فوق العاده اســت.

روزگاری که یک آهنگ تبلیغاتی جالب به تنهایی برای جذب مشتری کافی بود گذشته اســت. امروزه، مصرف کنندگان انتظار دارند که برای هر محتوایی که از آن اســتفاده می کنند، عرق جَبین ریخته شده باشد؛ مخصوصا اگر هدف از آن محتوا این باشد که آنها را به مشتری یک کسب و کار تبدیل کند.

طبیعت متناقض تولید محتوا برای بازاریابی دیجیتال در این نکته نهفته، که در حالی که شما محتوای خود را با این نیت تولید می کنید که سرانجام به افزایش نرخ تبدیل تان کمک کند، اما بهترین قطعات محتوایی به ندرت با چنین تصوری تهیه می شوند.

بسیاری از کسب و کارهای کوچک، محتوای مورد نظر خود را در قالب پست های وبلاگی ارائه می کنند. در واقع، بسیاری از معروف ترین برندهای موجود در اینترنت، خود را به تولید و ارائه مستمر محتوا در وبلاگ های شان مقید و متعهد می دانند.

اما چرا وبلاگ اینقدر اهمیت دارد؟ یکی از حیاتی ترین دلایل اهمیت خارق العاده وبلاگ این اســت که موتورهای جستجو به آن علاقمند هستند. به علاوه، داشتن یک وبلاگ یک جایگاه و کانون اختصاصی و منسجم را برای شما فراهم می کند که مخاطب همیشه برای اســتفاده از محتوای شما می تواند به آن مراجعه کند.

یکی از نکات حیاتیی که در رابطه با تولید محتوا برای وبلاگ باید به خاطر داشته باشید این اســت که از این طریق، فرصتی در جهت ارائه راهکار برای برخی از دردسرات مخاطبان خود به دست می آورید. در برابر وسوسه تولید محتوای سطحی که فقط برای ترویج کسب و کار خودتان موجودیت یافته مقاومت کنید؛ ارائه راهکارهای ملموس و عملیاتی برای مسائل و دردسرات مرتبط می تواند به افزایش شهرت شما منتهی شود.

 

رسانه های اجتماعی

در مبحث بازاریابی رسانه های اجتماعی باید به چند نکته توجه کنید. اولاً، شهرت شما به فعالیت تان در تک تک پلتفرم های رسانه های اجتماعی وابسته اســت؛ طبیعتاً هنگامی که در یکی از پلتفرم ها فعال هستید و صفحه شما در پلتفرم دیگر تقریبا خالی اســت، نمی توانید انتظار داشته باشید که مخاطب شما به همان پلتفرم محبوب شما مراجعه کند.

اما این فقط اول ماجرا اســت. اگر می خواهید کسب و کار خود را به یک مرجع موثق در اینترنت تبدیل کنید، باید در بخش رسانه های اجتماعی، نسبت به رقبای خود پیشتاز باشید. به این منظور، باید برنامه مشخص و منسجمی برای ارســال پست داشته باشید، از انواع پلتفرم های رسانه های اجتماعی اســتفاده کنید، و از همه حیاتی تر اینکه با مخاطب خود تعامل داشته باشید.

تعامل، یکی از بزرگترین دردسرات صاحبان کسب و کارهای کوچک اســت، و دلیلش هم چیزی نیست جز اینکه آنها یادگرفـــــته اند که به رسانه های اجتماعی از یک دیدگاه سازمانی نگاه کنند. اگرچه ایدئولوژی کلی و غالب شما قطعا باید حرفه ای باشد، اما نباید از افزودن کمی هویت و شخصیت انسانی به حساب های خود در رسانه های اجتماعی واهمه داشته باشید. به علاوه، اساساً برخی از پلتفرم ها (مانند توییتر و اسنپ چت که البته هر دو در ایـــران محدود و مسدود هستند) حول این محور می چرخند که کاربران مَجازاً لباس های رسمی خود را از تن بیرون کنند و به گپ زدن با یکدیگر بپردازند.

رسانه های اجتماعی به عنوان یک مفهوم، هنگامی بیشترین تاثیر را دارند که از طریق آنها یک گفتگوی دوجانبه برقرار می شود. با این حال، اینکه شما به عنوان یک صاحب کسب و کار به دنبال برقراری رابطه تجاری با مخاطبان خود هستید قابل انکار نیست. اما فقط به این خاطر که امیدوار هستید که سرانجام بتوانید مخاطب خود را به مشتری تبدیل کنید به این معنی نیست که باید شخصیت انسانی خود را کنار بگذارید. حرفه ای باشید، اما عملاً بخش «اجتماعی» را از رسانه های اجتماعی حذف نکنید. اگر چنین قصدی دارید، بهتر اســت به دنبال پیام های بازرگانی تلویزیونی باشید.

 

نقد و نظرات و درک عموم مردم

این مورد انتزاعی ترین و پیچیده ترین جنبه مدیریت شهرت در اینترنت و در عین حال، بسیار حیاتی اســت. اگر با جهان بازاریابی دیجیتال آشنایی نداشته باشید، بعید نیست که به اهمیت نقد و نظرات اینترنتی واقف نباشید.

اما درست از زمانی که گوگل هم به این نتیجه رسید که نقد و بررسی و نظرات آنلاین اهمیت دارند، این بخش جایگاه خود در تعیین شهرت کسب و کارها را تثبیت کرد.

نظرات دیگران در فضای اینترنت یکی از متقاعدکننده ترین مولفه های بازاریابی برای مشتریان عصر حاضر اســت و به عنوان یکی از حیاتی ترین عوامل موثر بر فرآیند تصمیم گیری مصرف کنندگان قلمداد می شود. حتی اگر بهترین قیمت ها را ارائه می دهید، چند نظر منفی می تواند تاثیر وحشتناکی روی فطریقه شما بگذارد. چرا؟ زیرا مردم به مردم اعتماد دارند. در نتیجه، اگر یک فرد بی طرف به نحوی اعلام کند که نباید به کسب و کار شما اعتماد کرد، در اینصورت مردم در خرید از شما احتیاط به خرج خواهند داد.

چطور می توانید اطمینان پیدا کنید که مردم درباره کسب و کار شما نظرات خوبی را ارائه می کنند؟ از همان ابتدا خدمات و محصولات بی نظیری ارائه کنید و همین سیاســت را همیشه حفظ کنید. یک اشتباه می تواند باعث درج نظرات منفی در اینترنت شود که پاک کردن آنها معمولا در اختیار شما نیست.

به علاوه، نقد و نظرات ثبت شده در رابطه با کسب و کار خود را فعالانه پیگیری کنید. معمولا مردم فقط هنگامی نظر خود را ثبت می کنند که می خواهند موارد منفی را بیان کنند. با این حال، اگر بتوانید ۱۰ نفر که تجربه خارق العاده ای در اســتفاده از خدمات یا محصولات شما داشته اند را متقاعد کنید تا نظرات خود را ثبت کنند، در اینصورت از شدت ضربه بزرگی که یک نظر منفی ایجاد می کند کاســته خواهد شد.

نکته حیاتی دیگر در این موضوع این اســت که تحت هیچ شرایطی نظرات یا نقدهای منفی را نادیده نگیرید. در حالیکه برخی از این نظرات از خشم نشأت می گیرند (که معمولا هر از چند گاهی اتفاق می افتد)، منشأ بیشتر نظرات منفی، ضعف در ارتباط اســت. رسیدگی به دغدغه ها و تلاش برای حل موضوع و جبران خسارت مادی و معنوی احتمالی می تواند عامل تعیین کننده ای در از دست دادن مشتری برای همیشه، یا تبدیل همان مشتری به یک مشتری وفادار و دائمی و یک سفیر برند باشد.

اگر شما به دنیای مدیریت شهرت آنلاین و بازاریابی دیجیتال عادت ندارید و با آن نامأنوس هستید، باید بدانید که تنها نیستید. انبوهی از صاحبان کسب و کارهای کوچک وجود دارند که مقالاتی مانند این را مطالعه می کنند تا درکی نسبت به این مفاهیم کسب کنند و ببینند که چگونه شهرت فطریقهگاه های فیزیکی در اســتراتژی های بازاریابی دیجیتال و کسب و کارهای آنلاین تعبیر می شود.

نکته حیاتیی که باید به خاطر داشته باشید این اســت که علیرغم تفاوت در تکنیک ها، ایدئولوژی پشتوانه شهرت فطریقهگاه های فیزیکی و شهرت اینترنتی یکسان اســت. با تمرکز بر فراهم آوردن بهترین تجربه ممکن برای مشتریان خود، از شهرت کسب و کارتان محافظت کنید. پس از آن، فقط باید از ابزار و تاکتیک های مناسب برای توسعه و تقویت شهرت تان اســتفاده کنید.

 

 

 

جدیدترین و داغترین مطالب دنیای جالب تکنولوؤی ها در سایت توما
مطالب گوناگون از از اخبار دنیای وب و تکنولوژی

نوشته چگونه شهرت خود در اینترنت را افزایش دهیم؟ اولین بار در مجله آنلاین توما. پدیدار شد.

اشتراک در شبکه اجتماعی

گوگل پلاس فیسبوک تویتر لینکدین دیگ کلوب فیسنما